Miért érdemes stúdióba menni?
Manapság már pár tízezer forintért össze lehet vásárolni olyan dolgokat, amivel elég jó felvételeket lehet készíteni. Rengeteg ingyenes plugin található a neten, amivel az effektezés gyerekjátéknak tűnhet. Néhány stílusnak kifejezetten jól áll, ha csörömpöl a dob, konyha hangja van az énekesnek vagy éppen torzít.
Az ember először általában azt hiszi, hogy ő is simán tud jót csinálni. Aztán amikor napokat, heteket foglalkoztál egy dallal és már nagyon tetszik, és büszke vagy rá, és berakod mondjuk egy Green Day vagy egy Sting szám mellé, akkor jön a csalódás.
Ilyenkor beindul a "cuccizmus", veszel egy kicsit jobb mikrofont, egy kicsit jobb előfokot, egy kicsit jobb számítógépet, egy kicsit jobb A/D konvertert. Aztán, esetleg kialakítasz egy saját szobát, dolgozol az akusztikáján. Aztán megcsinálod a haverjaid zenekarainak felvételeit, hogy tapasztalatot szerezz.
Észre sem veszed, eltelt pár év, elköltöttél több millió forintot és van egy saját stúdiód. Milyen jó lett volna, ha ez rendelkezésre áll a legelső pillanatban a legelső felvételednél, ugye?
Egy jó akusztikájú stúdióval, amiben több milliós cucc van és egy olyan hangmérnök, aki csinált már rengeteg felvételt és tudja, hogy mit akar hallani, nem tudsz versenyezni.
Olvasnivaló tőlem:
- JÖN: Hogyan készülj fel a stúdiózásra?
- JÖN: Milyen hangos legyen a zeném?
- JÖN: Milyen a jó mastering?